جماهير بلجيكا تترقب بفارغ الصبر مواجهة منتخبهم أمام مصر
راجع مجدي يوسف، مراسل قناة NNi في بروكسل، الأجواء في الشارع وكيف يتفاعل الناس هناك قبل مباراة مصر وبلجيكا. كان واضحًا أنه حصل على انطباعات من الجماهير ورصد الأجواء الفنية عبر التحليلات اللي قريبي تقدمها بعض القنوات.
في حديثه مع أحمد موسى، في برنامج “على مسئوليتي” على قناة “دي البلد”، قال: “المكان اللي واقف فيه أغلبه مفيهوش مصريين، يعني غالبًا هبقى أنا المصري الوحيد هنا. بس أنا متأكد إن المية وعشرين مليون مصري هيكونوا معايا في مشاعرهم، وقلبي مطمئن إنه هنجاح، ومش قلقان من كيفية تفاعل الجمهور البلجيكي معايا”.
وقد أضاف مجدي: “في نقطة مهمة في النقاش، المحللين في التلفزيون البلجيكي كانوا يناقشوا إن العامل البدني في صالح بلجيكا، وأغلبهم كانوا يتوقعوا إن مصر مش هتقدر تتحمل الضغط البدني، وفي آخر 25-30 دقيقة من المباراة بلجيكا هتقدر تسيطر”.
لكنه تابع بعد ذلك: “لكن، فيه محلل آخر طلع وذكر نقطة مهمة برضه، إنه الحرارة على الملعب هتجاوز 32 درجة، وهذا يعني إن اللياقة البدنية للبلجيكيين هتتأثر بشكل كبير، وبالتالي، لو طبقنا هذي الحسابات، الكفتين هتتوازن”.
ولم يتردد مجدي في استعراض آراء الجماهير البلجيكية، وسألهم: “مين برأيكم هيفوز الليلة؟”، ليجيب أحد المشجعين البلجيكيين: “طبعًا بلجيكا”.
وعند محاولة معرفة السبب، قالت مشجعة: “لأنهم أقوى، وعندهم خبرة أكثر”. بينما أضاف مشجع آخر بتأكيد: “عندهم عدد أكبر من اللاعبين المحترفين، ومصر فيها بس صلاح ومرموش”.